Förebild Jillian Mercado 

Gott nytt år kära vänner. Låt oss starta året med en inspirerande artikel om Jillian Mercado som tagit modeindustrin med storm. Hon har bland annat frontat en kampanj för Diesel och agerat modell för Beyonce’s Formation world tour merchandise. Idag är hon en av få modeller med synlig funktionsvariation som är signad av IMG models. 

Text: Louise Linderoth
Foto: Press

Mercado föddes år 1987 i New York. Med en mamma som sydde klänningar och en pappa som sålde skor så hade hennes stora modeintresse en naturlig uppkomst. 

Som barn diagnostiserades Mercado med spastisk muskeldystrofi vilket innebär att hon har svårigheter att behålla muskelmassa och kontrollera musklerna i kroppen. Idag använder Jillian en elektrisk rullstol och med hennes karisma och attityd frågar man sig varför det inte alltid varit en självklarhet för henne att bli modell. 

Bild

Bild: Getty images

Jillian Mercado med silvrig blus, lila läppstift och kopparorange kortklippt frisyr.

Trots Mercados modeintresse under sina tidiga år i livet hade hon svårt att känna sig delaktig då modevärlden var (och till viss del fortfarande är) en väldigt fyrkantig och normativ värld där representationen av kroppar inte har en särskild stor mångfald eller variation. I sina tidiga tonår bestämde hon sig att göra något åt detta och bli en del av modeindustrin för att kunna ha en påverkan. Mercado studerade marknadsföring på Fashion Institute of Technology I New York för att, som hon säger i en intervju ”Lära sig politiken bakom mode så att jag kunde anställa människor som såg ut som mig”. 

Jillian Mercados första modelluppdrag var för jeansmärket Diesel år 2014. Året därpå blev hon signad av IMG models och har sedan dess setts i kampanjer med blandannat varuhuskedjorna Nordstrom, Target och hudvårdsmärke Olay. Hon hade en tämligen bra marknadsföringsplats när en bild av henne visades på en digital reklamskylt på Times Square och detta gav henne många modelluppdrag

År 2018 blev Mercado den första omslagsmodellen med synlig funktionsvariation för Teen Vogue där de skrev om ”The new faces of fashion”, översatt till ”de nya ansiktena inom mode”.

Detta omslag är ett stort framsteg för kroppsinkluderingen i mode som även ifrågasätter den konservativa attityden i modevärlden. Det är tydligt att rollen Jillian Mercado har är viktig för utvecklingen, hon kämpar verkligen för att personer med funktionsvariantion ska ha möjlighet till en plats i modevärlden, precis som alla andra. Med Mercados självförtroende, självklarhet och karisma så sätter hon spår vi kommer att kunna läsa om i historieböckerna i framtiden.

Jillian bryter ner stereotyper, som modell och funktionsvariationsaktivist tar hon plats och leder frågan om kroppsrepresentation framåt. 

Omslag

Bild: teenvogue.com
Jillian Mercado på omslaget av Teen Vogue. I en mönstrad outfit, pumps och en regnkappa hängandes på ryggen på hennes elektriska rullstol.

År 2018 mötte Jillian Mercado United Nations för att prata om hur ojämlikheter kan reduceras, kopplat till nummer 10 av deras 17 ”sustainable developement goals” som passande nog är ”att reducera ojämlikheter”. I intervjun med United Nations säger Mercado “All we want is to be provided with the same opportunities and be treated with the same respect like everybody else. I personally do my best to always have these conversations with anyone I meet. It is very important to spread this message so, by 2030, we can see the progress we have been a part of, and younger generations can benefit from.” 

Översättning ”Allt vi vill är att få samma möjligheter och behandlas med samma respekt som alla andra. Jag personligen gör mitt bästa för att alltid ha dessa konversationer med alla jag träffar. Det är mycket viktigt att sprida detta budskap så att, år 2030 kan se de framsteg vi har varit en del av, som yngre generationer kan dra nytta av. ” 

Bild

Bild: United Nations

Jillian Mercado och UNs generalsekreterare António Guterres håller tillsammans i en skylt av det tionde målet
”Reducerade ojämlikheter”.

I samma intervju berättar hon även hur viktigt det är som offentlig person att göra sitt bästa för att minska ojämlikheterna, inte bara för hennes egen skull utan för alla människor i liknande situation. 

Att Jillian Mercado legat bakom händelser som påverkat modets syn på kroppar med funktionsvariation är tydligt men tyvärr byggdes inte Rom på en dag, på samma sätt som att modeindustrins normativa attityd inte förändras på en dag. Vi är trots allt en bra bit på vägen och framtiden ser ljus ut med eldsjälar och aktivister som Jillian Mercado.

Förebild Jillian Mercado 

Gott nytt år kära vänner. Låt oss starta året med en inspirerande artikel om Jillian Mercado som tagit modeindustrin med storm. Hon har bland annat frontat en kampanj för Diesel och agerat modell för Beyonce’s Formation world tour merchandise. Idag är hon en av få modeller med synlig funktionsvariation som är signad av IMG models. 

Text: Louise Linderoth
Foto: Press

Mercado föddes år 1987 i New York. Med en mamma som sydde klänningar och en pappa som sålde skor så hade hennes stora modeintresse en naturlig uppkomst. 

Som barn diagnostiserades Mercado med spastisk muskeldystrofi vilket innebär att hon har svårigheter att behålla muskelmassa och kontrollera musklerna i kroppen. Idag använder Jillian en elektrisk rullstol och med hennes karisma och attityd frågar man sig varför det inte alltid varit en självklarhet för henne att bli modell. 

Bild

Bild: Getty images

Jillian Mercado med silvrig blus, lila läppstift och kopparorange kortklippt frisyr.

Trots Mercados modeintresse under sina tidiga år i livet hade hon svårt att känna sig delaktig då modevärlden var (och till viss del fortfarande är) en väldigt fyrkantig och normativ värld där representationen av kroppar inte har en särskild stor mångfald eller variation. I sina tidiga tonår bestämde hon sig att göra något åt detta och bli en del av modeindustrin för att kunna ha en påverkan. Mercado studerade marknadsföring på Fashion Institute of Technology I New York för att, som hon säger i en intervju ”Lära sig politiken bakom mode så att jag kunde anställa människor som såg ut som mig”. 

Jillian Mercados första modelluppdrag var för jeansmärket Diesel år 2014. Året därpå blev hon signad av IMG models och har sedan dess setts i kampanjer med blandannat varuhuskedjorna Nordstrom, Target och hudvårdsmärke Olay. Hon hade en tämligen bra marknadsföringsplats när en bild av henne visades på en digital reklamskylt på Times Square och detta gav henne många modelluppdrag

År 2018 blev Mercado den första omslagsmodellen med synlig funktionsvariation för Teen Vogue där de skrev om ”The new faces of fashion”, översatt till ”de nya ansiktena inom mode”.

Detta omslag är ett stort framsteg för kroppsinkluderingen i mode som även ifrågasätter den konservativa attityden i modevärlden. Det är tydligt att rollen Jillian Mercado har är viktig för utvecklingen, hon kämpar verkligen för att personer med funktionsvariantion ska ha möjlighet till en plats i modevärlden, precis som alla andra. Med Mercados självförtroende, självklarhet och karisma så sätter hon spår vi kommer att kunna läsa om i historieböckerna i framtiden.

Jillian bryter ner stereotyper, som modell och funktionsvariationsaktivist tar hon plats och leder frågan om kroppsrepresentation framåt. 

Omslag

Bild: teenvogue.com
Jillian Mercado på omslaget av Teen Vogue. I en mönstrad outfit, pumps och en regnkappa hängandes på ryggen på hennes elektriska rullstol.

År 2018 mötte Jillian Mercado United Nations för att prata om hur ojämlikheter kan reduceras, kopplat till nummer 10 av deras 17 ”sustainable developement goals” som passande nog är ”att reducera ojämlikheter”. I intervjun med United Nations säger Mercado “All we want is to be provided with the same opportunities and be treated with the same respect like everybody else. I personally do my best to always have these conversations with anyone I meet. It is very important to spread this message so, by 2030, we can see the progress we have been a part of, and younger generations can benefit from.” 

Översättning ”Allt vi vill är att få samma möjligheter och behandlas med samma respekt som alla andra. Jag personligen gör mitt bästa för att alltid ha dessa konversationer med alla jag träffar. Det är mycket viktigt att sprida detta budskap så att, år 2030 kan se de framsteg vi har varit en del av, som yngre generationer kan dra nytta av. ” 

Bild

Bild: United Nations

Jillian Mercado och UNs generalsekreterare António Guterres håller tillsammans i en skylt av det tionde målet
”Reducerade ojämlikheter”.

I samma intervju berättar hon även hur viktigt det är som offentlig person att göra sitt bästa för att minska ojämlikheterna, inte bara för hennes egen skull utan för alla människor i liknande situation. 

Att Jillian Mercado legat bakom händelser som påverkat modets syn på kroppar med funktionsvariation är tydligt men tyvärr byggdes inte Rom på en dag, på samma sätt som att modeindustrins normativa attityd inte förändras på en dag. Vi är trots allt en bra bit på vägen och framtiden ser ljus ut med eldsjälar och aktivister som Jillian Mercado.

Vill du ha koll nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Vill du ha koll på nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Hantera prenumeration

Dela:

Dela: