Hur går en rekrytering av personliga assistenter till?

Vividas rekryteringsprocess är något vi är och har varit väldigt stolta över. I den här artikeln ska vi bland annat berätta om hur vi arbetar med detta, vilka våra styrkor är samt vilka åtgärder vi tar till om våra kunder inte blir nöjda med rekryteringen.

Text & bild: Oscar Tannerstad
Publicerad: 2021-08-27

Anna-Karin rekrytering

Här kan ni se filmen hur Vivida arbetar med rekrytering.

Hur arbetar Vivida med rekrytering?

  1. Öppenhet och delaktighet. Alla kunder är olika och har olika behov. Vissa vill vara delaktiga i alla steg i en rekrytering medan andra väljer att luta sig tillbaka och låta oss sköta rekryteringsprocessen. Vi tycker det är viktigt att se över varje enskilt fall så därför för vi den här dialogen med kunden innan processen drar igång så att alla behov möts enligt kundens önskemål och förväntningar.

  2. Kompetensbaserad rekryteringsmetod. Vi använder en väl beprövad metod inom rekryteringen som kallas kompetensbaserad rekryteringsprocess. Genom att ställa rätt frågor så får vi tidigt reda på om kandidaten till tjänsten besitter rätt inställning, kompetens och potential. Genom att praktisera den här metoden så minskar vi riskerna att genomföra en felrekrytering.

  3. Assistenter får en gedigen introduktion. Alla medarbetare och assistenter på Vivida får alltid en introduktion när man är ny på sin post. Introduktionen är en väldigt viktig del i rekryteringsprocessen och den går till på det sättet att man får gå bredvid en van kollega på arbetsplatsen och lära sig allt praktiskt och teoretiskt om arbetet. Vår introduktion utvecklas kontinuerligt och inom en snar framtid så kommer vi också kunna erbjuda interna utbildningsfilmer inom alla prioriterade områden.

Rekrytering

Vilka är Vividas styrkor i en rekryteringsprocess?

  • Vi har en lång erfarenhet av rekrytering. Vi har varit aktiva sedan 2004 och med åren så har vi lärt oss vad som funkar och inte funkar.

  • Vi träffar alla kandidater personligen. I dessa tider så har det fysiska mötet såklart begränsats men då har vi löst det med digitala verktyg.

  • Vi är måna om att återkoppla och kommunicera med alla sökanden, även dom som inte får jobb. Vi har sätt att det är väldigt viktigt att sköta den kontakten och relationen.

  • Vi kan byta metod om rekryteringen går trögt. I vissa fall så går rekryteringen trögare. Det kan handla om att det är färre sökanden till en viss tjänst. Men då går vi ifrån den här mer traditionella rekryteringsprocessen som vi använder och ser till att få ett samarbete med t.ex. arbetsförmedlingen eller en utbildningsanordnare.

Vad händer om jag blir missnöjd med rekryteringen?

Det kan ju förstås hända. Det handlar mycket om personkemi också att det ska bli rätt person på rätt plats. Är man missnöjd så är det väldigt viktigt att man kontaktar sin assistanschef och så han eller hon får utreda vad det är som inte stämmer.

Det kan vara så att man kan behöva sätta in ett extra introduktionspass eller bjuda in den nyanställda till ett samtal. Det är dock viktigt att komma ihåg att människor som är nya på jobbet behöver lite extra tid för att landa. Vissa är mer nervösa än andra och då är ofta svaret på problemet: extra tid.

Om missnöjet kvarstår så kan det helt enkelt handla om att personkemin inte stämmer. Då sätter vi igång en ny rekryteringsprocess. Är läget så pass akut så man måste få in en ny ersättare på en gång så sätter vi in en vikarie som har tidigare erfarenhet av arbetet.

Hur tänker ni kring arbetsmiljön för era assistenter?

Arbetsmiljö är förstås något som är väldigt viktigt för oss. För Vivida så är det tätt kopplat till vår värdegrund. Vi vill vara en trygg, säker och kunnig arbetsgivare för våra anställda. Vi har kollektivavtal som vi tycker att det är en självklarhet. Det säkrar en som medarbetare med allt vad det innebär (pensioner, försäkringar, rätt löner osv.).

Om man ska kolla hur vi jobbar rent konkret med arbetsmiljö så gör vi bland annat arbetsmiljögenomgångar i kundernas hem. Alltså på arbetsplatserna. Där ser vi till så att det både är fysiskt, sociala och organisatoriskt säkert för alla våra medarbetare.

Hur går en rekrytering av personliga assistenter till?

Vividas rekryteringsprocess är något vi är och har varit väldigt stolta över. I den här artikeln ska vi bland annat berätta om hur vi arbetar med detta, vilka våra styrkor är samt vilka åtgärder vi tar till om våra kunder inte blir nöjda med rekryteringen.

Text & bild: Oscar Tannerstad
Publicerad: 2021-08-27

Anna-Karin rekrytering

Här kan ni se filmen hur Vivida arbetar med rekrytering.

Hur arbetar Vivida med rekrytering?

  1. Öppenhet och delaktighet. Alla kunder är olika och har olika behov. Vissa vill vara delaktiga i alla steg i en rekrytering medan andra väljer att luta sig tillbaka och låta oss sköta rekryteringsprocessen. Vi tycker det är viktigt att se över varje enskilt fall så därför för vi den här dialogen med kunden innan processen drar igång så att alla behov möts enligt kundens önskemål och förväntningar.

  2. Kompetensbaserad rekryteringsmetod. Vi använder en väl beprövad metod inom rekryteringen som kallas kompetensbaserad rekryteringsprocess. Genom att ställa rätt frågor så får vi tidigt reda på om kandidaten till tjänsten besitter rätt inställning, kompetens och potential. Genom att praktisera den här metoden så minskar vi riskerna att genomföra en felrekrytering.

  3. Assistenter får en gedigen introduktion. Alla medarbetare och assistenter på Vivida får alltid en introduktion när man är ny på sin post. Introduktionen är en väldigt viktig del i rekryteringsprocessen och den går till på det sättet att man får gå bredvid en van kollega på arbetsplatsen och lära sig allt praktiskt och teoretiskt om arbetet. Vår introduktion utvecklas kontinuerligt och inom en snar framtid så kommer vi också kunna erbjuda interna utbildningsfilmer inom alla prioriterade områden.

Rekrytering

Vilka är Vividas styrkor i en rekryteringsprocess?

  • Vi har en lång erfarenhet av rekrytering. Vi har varit aktiva sedan 2004 och med åren så har vi lärt oss vad som funkar och inte funkar.

  • Vi träffar alla kandidater personligen. I dessa tider så har det fysiska mötet såklart begränsats men då har vi löst det med digitala verktyg.

  • Vi är måna om att återkoppla och kommunicera med alla sökanden, även dom som inte får jobb. Vi har sätt att det är väldigt viktigt att sköta den kontakten och relationen.

  • Vi kan byta metod om rekryteringen går trögt. I vissa fall så går rekryteringen trögare. Det kan handla om att det är färre sökanden till en viss tjänst. Men då går vi ifrån den här mer traditionella rekryteringsprocessen som vi använder och ser till att få ett samarbete med t.ex. arbetsförmedlingen eller en utbildningsanordnare.

Vad händer om jag blir missnöjd med rekryteringen?

Det kan ju förstås hända. Det handlar mycket om personkemi också att det ska bli rätt person på rätt plats. Är man missnöjd så är det väldigt viktigt att man kontaktar sin assistanschef och så han eller hon får utreda vad det är som inte stämmer.

Det kan vara så att man kan behöva sätta in ett extra introduktionspass eller bjuda in den nyanställda till ett samtal. Det är dock viktigt att komma ihåg att människor som är nya på jobbet behöver lite extra tid för att landa. Vissa är mer nervösa än andra och då är ofta svaret på problemet: extra tid.

Om missnöjet kvarstår så kan det helt enkelt handla om att personkemin inte stämmer. Då sätter vi igång en ny rekryteringsprocess. Är läget så pass akut så man måste få in en ny ersättare på en gång så sätter vi in en vikarie som har tidigare erfarenhet av arbetet.

Hur tänker ni kring arbetsmiljön för era assistenter?

Arbetsmiljö är förstås något som är väldigt viktigt för oss. För Vivida så är det tätt kopplat till vår värdegrund. Vi vill vara en trygg, säker och kunnig arbetsgivare för våra anställda. Vi har kollektivavtal som vi tycker att det är en självklarhet. Det säkrar en som medarbetare med allt vad det innebär (pensioner, försäkringar, rätt löner osv.).

Om man ska kolla hur vi jobbar rent konkret med arbetsmiljö så gör vi bland annat arbetsmiljögenomgångar i kundernas hem. Alltså på arbetsplatserna. Där ser vi till så att det både är fysiskt, sociala och organisatoriskt säkert för alla våra medarbetare.

Vill du ha koll nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Vill du ha koll på nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Hantera prenumeration

Dela:

Dela: