Vividas rekryteringsprocess är något vi är och har varit väldigt stolta över. I den här artikeln ska vi bland annat berätta om hur vi arbetar med detta, vilka våra styrkor är samt vilka åtgärder vi tar till om våra kunder inte blir nöjda med rekryteringen.
Text & bild: Oscar Tannerstad
Publicerad: 2021-08-27
Här kan ni se filmen hur Vivida arbetar med rekrytering.
Det kan ju förstås hända. Det handlar mycket om personkemi också att det ska bli rätt person på rätt plats. Är man missnöjd så är det väldigt viktigt att man kontaktar sin assistanschef och så han eller hon får utreda vad det är som inte stämmer.
Det kan vara så att man kan behöva sätta in ett extra introduktionspass eller bjuda in den nyanställda till ett samtal. Det är dock viktigt att komma ihåg att människor som är nya på jobbet behöver lite extra tid för att landa. Vissa är mer nervösa än andra och då är ofta svaret på problemet: extra tid.
Om missnöjet kvarstår så kan det helt enkelt handla om att personkemin inte stämmer. Då sätter vi igång en ny rekryteringsprocess. Är läget så pass akut så man måste få in en ny ersättare på en gång så sätter vi in en vikarie som har tidigare erfarenhet av arbetet.
Arbetsmiljö är förstås något som är väldigt viktigt för oss. För Vivida så är det tätt kopplat till vår värdegrund. Vi vill vara en trygg, säker och kunnig arbetsgivare för våra anställda. Vi har kollektivavtal som vi tycker att det är en självklarhet. Det säkrar en som medarbetare med allt vad det innebär (pensioner, försäkringar, rätt löner osv.).
Om man ska kolla hur vi jobbar rent konkret med arbetsmiljö så gör vi bland annat arbetsmiljögenomgångar i kundernas hem. Alltså på arbetsplatserna. Där ser vi till så att det både är fysiskt, sociala och organisatoriskt säkert för alla våra medarbetare.